Dag 13, naar noord Yellowstone

3 juni 2022 - Colter Bay, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag verlaten we al bij tijds de camping. We hopen namelijk de Grand Prismatic Spring te zien. Dit is een grote, mooi gekleurde poel in het Midway Geyser Basin. Gisteren was het parkeerterrein overvol en stond men tot ver langs de berm geparkeerd. Als we vandaag aankomen staat er weer een flinke rij voor de reguliere parkeerplaats. We hebben geluk want even verderop is er nog plaats op een uitwijkplek langs de weg. Vanaf hier lopen we naar de Grand Prismatic Spring overlook. Vanaf dit hoge punt heb je het beste zicht op de poel. Na een korte, stevige klim bereiken we het uitkijkpunt. Doordat de buitenlucht koel is en de poel warm komt er veel stoom vanaf. Desondanks zijn de kleuren goed te zien. Na even te hebben gekeken lopen we terug naar de auto. We gaan nu een flink stuk naar het noorden, helemaal naar de bovenkant van het park. Onderweg staan er opeens veel auto's voor ons stil. We kijken net als alle anderen omhoog naar de berg en zien opeens het silhouet van een beer. Ik maak snel een foto maar hij is al snel verdwenen. We kunnen door de drukte niet stoppen en daardoor zien enkel Sascha en ik hem een beetje. Onderweg stoppen we nog even bij Swan Lake voor de lunch. Via een steile afdaling komen we bij Mammoth Hot Springs. Hier is echter geen plek dus besluiten we door te rijden naar Lamar Valley. Deze grote vallei staat bekend om de grote kuddes bizons, wolven, beren en herten. Het is echter 29 km rijden naar het begin van de vallei. De weg gaat flink omhoog en is soms erg smal. Om die reden vinden we het na een aantal kilometers niet verstandig om door te gaan en keren we om. Er blijkt nu wel plek bij de Mammoth Hot Springs te zijn. In het plaatsje zitten veel Elks, ofwel Wapiti herten.  Na een kort bezoek aan het bezoekerscentrum bekijken we de hot springs. Deze bestaan uit een soort trapsgewijs oplopende bakjes gecreëerd door kalkhoudend water. De kleuren variëren van kristalwit tot oker rood. Aangezien het langzaam begint te regenen keren we terug. We gaan nog even naar de souvenirwinkel en als we terug naar de camper willen blijkt het keihard te regenen. We besluiten in de naastgelegen cafetaria even wat te drinken tot het droog is. Vervolgens gaan we naar de camping. Vanaf onze plek hebben we een mooi uitzicht op de vallei en de omliggende bergen. In de avond zien we af en toe een Elk rondlopen. Gedurende de avond is er ook steeds een parkranger rond aan het rijden. We vragen ons af of er bijvoorbeeld een beer rondloopt die ze proberen te verjagen. Als mijn moeder en ik in de schemering naar het toiletgebouw zien we beneden de camping wat rumoer. De ranger en campingbeheerder waren druk met elkaar in discussie. Blijkbaar is het te doen om de Elk die ze weg proberen te krijgen. Terwijl ik wacht op mijn moeder bij de wc hoor ik een gepiep dat lijkt op dat van een jong hert. Als mijn moeder en ik weer terug van het toiletgebouw weg lopen stormt opeens de volwassen Elk omhoog. We weten niet hoe snel we weg moeten komen. Bij onze camper aangekomen worden we benaderd door onze buurman. Hij biedt zijn excuses aan voor het kloppen op onze bearbox. Wij gaven aan niets gehoord te hebben. Hij vertelt dat hij achterna werd gezeten door de Elk en maar nipt wist te ontkomen. Hij gaf aan dat ze agressief was omdat haar kalfje hier ergens ligt. We komen er nu achter dat we net goed zijn weg gekomen bij het toiletgebouw. De rest van de avond blijven we maar binnen.